De tango van het blote kontje

Acteur Hubert Damen (ook bekend als hoofdrolspeler Witse in de gelijknamige tv-detectivereeks) leest erotische gedichten van de Braziliaanse dichter Carlos Drummond de Andrade (1902-1987), in een vertaling van August Willemsen en gelardeerd met tangomuziek. De tango, met de sensuele lichaamstaal en de allesoverstijgende weemoed. Gespeeld door topmuzikanten van Quatuor d’Amore. De muziek die de raakpunten laat horen die ze heeft met de poëzie, met de stem als instrument. Hubert Damen selecteerde een reeks gedichten die enorm sterk aansluiten bij het ritme van de tangomuziek, zeer intiem, zeer gevarieerd, heel diep. Soms lijkt het wel Van Ostayen.

Drummond bezingt de lichamelijke liefde in al haar aspecten, met de vitaliteit en zinnelijkheid van een jonge man, met de melancholie van wie de dood nabij ziet. Nu eens humoristisch, dan weer plechtig. Op een onthutsende wijze direct en duidelijk, Maar altijd met de wezenlijke ernst en eenvoud die het waarmerk zijn van zijn gehele poëzie.

Poëzie als een proces van afpellen, tot een vaak ontroerende, heel kleine kern overblijft. (Kees Fens in de Volkskrant)

Een internationale consensus rekent Drummond tot de belangrijkste Latijns-Amerikaanse dichter van de twintigste eeuw.

Duurtijd: 75 minuten zonder pauze

Voor zalen met een maximum capaciteit van 350 zitplaatsen

Muzikanten: Carlo Willems (vibrafoon, percussie), Ludo Mariën (accordeon), Geert Callaert (piano), Koen Wilmaers (vibrafoon, marimba, percussie)

De Muzikanten

Carlo Willems

Carlo Willems, geboren te Sint-Truiden, begon zijn muziekstudie aan de plaatselijke muziekacademie. Vanaf 1980 studeerde hij aan het Lemmensinstituut te Leuven, waar hij de eerste prijzen behaalde voor notenleer, slagwerk en kamermuziek. In 1987 behaalde hij het hoger diploma voor slagwerk met de grootste onderscheiding en 1 jaar later het hoger diploma kamermuziek, eveneens met de grootste onderscheiding. Tijdens deze studies bleef hij actief als uitvoerend musicus, zowel in het klassieke als in het lichtere genre. Hij speelde in het orkest van Eric Melaerts (Baccara-beker), het ensemble voor nieuwe muziek van Robert Groslot, het freelance orkest van de Spaanse televisie (TVE) en van 1982 tot 1984 als slagwerker bij het Nationaal Orkest van België. In 1985 werd hij laureaat van de Tenutowedstrijd. Vanaf toen trad hij verschillende keren op als solist met o.a. het BRT Filharmonisch Orkest, het Nieuw Vlaams Symfonieorkest, het Collegium Instrumentale Brugense, het orkest van het Lemmensinstituut en het harmonieorkest van Fedekam o.l.v. Walter Boeykens. Momenteel is Carlo Willems docent slagwerk aan het Lemmensinstituut, het Koninklijk Vlaams Muziekconservatorium van Antwerpen, leraar aan de Muziekacademie van Tienen, freelance medewerker van o.a. het Filharmonisch Orkest van Vlaanderen, I Fiamminghi, Il Novecento, het ensemble van Walter Boeykens, en I Solisti del Vento. Hij is vast lid van het Prometheus Ensemble en het Willy Claes Quartet. Carlo Willems werkte mee aan verschillende Cd’s: Feelin’Good met het Concorde Trio (1989), Night of the Proms (’96-’97 en ’98), Een avondje uit met Marc Brillouet (1994), Concertino van Tars Lootens met I Solisti del Vento (1996), Musici in de Academiezaal te Sint-Truiden (1998), The Last Sleep of the Virgin met I Fiamminghi (1998), Reinaert De Vos suite met I Solisti del Vento (1999), L’Histoire du Soldat met het Prometheus ensemble (1999), Luna van de Boom van Bart Moeyaert en Filip Bral (2000), Little Red Man met het Willy Claes Quartet (2000), en Triumph of the Spirit over Matter van Wim Hendrickx met het Prometheus ensemble (2001).

Geert Callaert

Geert Callaert ging op vijftienjarige leeftijd naar het Lemmensinstituut te Leuven. Hij volgde er piano in de klas van Jan Vermeulen, en behaalde de laureaatdiploma’s voor piano, kamermuziek en klavierbegeleiding, evenals de hogere diploma’s voor deze disciplines. Hij bekroonde er zijn studies met de Prijs Lemmens-Tinel voor piano, kamermuziek, klavierbegeleiding, orkestdirectie, muziekschriftuur en hogere muziekanalyse. Op 27 april 2002 studeerde hij af aan het Orpheusinstituut met een project over de pianomuziek en kamermuziek met slagwerk van Karlheinz Stockhausen, Iannis Xenakis en Charles Wuorinen. Sedert 1990 is hij werkzaam aan het Lemmensinstituut als begeleider (voornamelijk van de slagwerkklas). Vanaf het academiejaar 1997-1998 is hij tevens verbonden aan de muziekacademie van Tienen. Tijdens zijn opleiding volgde hij tal van seminaries (waaronder de Stockhausen Courses 1998, 1999 en 2000 voor de interpretatie van zijn muziek). Hij behaalde verschillende prijzen op pianowedstrijden (Pro Civitate, Stephan De Jonghewedstrijd) en, meer recent, de Sabamprijs tijdens het Free Podium, georganiseerd door het Festival van Vlaanderen afdeling Mechelen, voor de interpretatie van Charles Wuorinens Percussion Duo (samen met Geert Verschraegen, mallets). Momenteel is hij verbonden aan het Lemmensinstituut te Leuven als pianist-begeleider (voornamelijk slagwerkklas) en sinds 1997 aan de academie van Tienen. Zijn laatste composities zijn de Jazzsuite voor vibrafoon en piano (2001), Introduction and Dance voor vibrafoon solo, jazzcombo en houtblaaskwintet – gecreëerd op 1 oktober 2002 – (beide werken geschreven in samenwerking met Carlo Willems), Conflicts voor klarinet en slagwerk (creatie op 1 maart 2003 door het Emanonensemble ter gelegenheid van de heropening van het Groeninghe Museum te Brugge) en de herwerking van Paul Lansky’s taecompositie Heavy Set voor piano, drums, sampled sounds en tape (creatie op 10 november 2002 tijdens het festival Mobile Phonics, in een organisatie van Z33 te Hasselt). Hij is als solist en kamermusicus bekend voor zijn breed repertoire (van klassiek tot hedendaags). Hij is pianist van het Pianotrio Coriolan, het HERMESensemble en het Trio de Café, en creëerde verschillende composities van verscheidene componisten. Sommige droegen werk aan hem op: Michael Sahl (New York, USA) schreef voor hem zijn “Vlaamse Sonate” en Michael Clarke (Huddersfield University, UK) zijn “Constellations” voor mallets, piano en live-electronics. Als freelance musicus werkte hij samen met het Prometheus ensemble, het Catalpa ensemble, het Collegium Instrumentale Brugense, de Vlos, I Fiamminghi and het VRO. Hij nam verschillende cd’s op met een zeer uiteenlopend repertoire voor de labels Beriato, De Rode Pomp, VRT, World Wind Music, Vox Temporis Productions en René Gailly. Hij is tevens lid van de artistieke raad van het HERMES ensemble.

Koen Wilmaers

Koen Wilmaers start zijn muzikale carrière op 7 jarige leeftijd aan de muziekacademie te Tienen. In het Lemmensinstituut te Leuven studeert hij slagwerk en piano. Hij rondt zijn studies af met het Hoger Diploma Slagwerk en de graad Meester in de Muziek – beide met grootste onderscheiding – Als laureaat van verschillende wedstrijden, waaronder de ‘Wedstrijd van het Gemeentekrediet’ en ‘Tenuto’ maakt hij verschillende radio en tv-opnamen. Hij speelde reeds in tal van vooraanstaande orkesten en ensembles, waaronder het Rotterdams Filharmonisch Orkest, Het Vlaams Radio Orkest, De Beethovenacademie, I Fiamminghi, De Munt, I Solisti Del Vento, Il Novecento, Prometheus Ensemble,… Met verschillende van deze orkesten trad hij ook op als solist.

Sinds 1993 is Koen Wilmaers solo-paukenist van “De Filharmonie” (Koninklijke Filharmonie van Vlaanderen ). Met dit orkest staat hij elk jaar op de belangrijkste concertpodia in binnen en buitenland. Zo brachten concerttournees hem o.a. naar Duitsland, Nederland, Frankrijk, Italië, Spanje,… In 2005 staat de derde Japan- tournee op stapel. Als docent is hij verbonden aan het Koninklijk Vlaams Muziekconservatorium van Antwerpen en aan de Muziekacademie van Tienen. In 1995 richtte hij Concertband Boutersem op, dit zeventigkoppig orkest groeide uit tot een begrip in de streek en verzorgt o.a de ‘Plaza Night’ in Sportoase.

Ludo Mariën

Ludo Marieën (°1968), hoofddocent accordeon aan het koninklijk vlaams conservatorium te Antwerpen, manifesteert ‘le piano du pauvre’ op een hoog artistiek niveau. Als enige vlaming is hij te beluisteren op solo-cd’s: Addendum(1998) en Reminiscencias(2003), opgenomen in de befaamde GALAXY studio’s. De concertkalender was en is goed gevuld, zowel in binnen-én buitenland. Ludo Mariën concerteerde reeds in Australië en rusland. Oa. Met ’s werelds beroemdste tenor Luciano Pavarotti, de Amerikaanse Claron Mc Fadden, het Willy Claes Kwartet en nog zovele andere grote namen en orkesten stond Ludo op de planken. Accordeonist zijn is een bizarre onderneming. Doch het échte muzikale onderscheid wordt gemaakt door wat je met je instrument doet. Muziek van goede kwaliteit veronderstelt op elk instrument een feilloze techniek, liefst gespekt met een flinke dosis virtuositeit. In de handen van Ludo Mariën ziet dat er goed uit. Wat telt is wat je ermee doet. Naast uitvoerend musicus is Ludo intens begaan met de promotie van het accordeon door het organiseren van vakantiekampen en accordeonweekends.

Foto

Meer foto’s in het Foto-album

Pers

Interview KA Keerbergen

Agenda

2009

  • 01/03: zaal REX – Mol om 15.40u
  • 29/01: Gedichtendag, CC De Brouwerij, Zuidstraat 19, 9600 RONSE (055/23.28.01)
  • 09/05: CC De Kruisboog, Tienen

2008

  • 20/04: CC De Ploter, Ternat
  • 12/04: CC Kruispunt, Diksmuide
  • 31/01: Atheneum Keerbergen
  • 24/02: CC Wevelgem

2007

  • SportOase (Philipssite) Leuven
  • CC St.-Joris Winge
  • CC De Brouckere Torhout
  • CC ‘T Gasthuis Aarschot
  • CC Scharpoord Knokke-Heist
  • CC Den Hoogen Pad Maldegem
  • CC De Borre Bierbeek
  • Sint-Lutgardisinstituut Zomergem

2006

  • CC Plomblom Ninove
  • CC de Bosuil Overijse
  • CC De Bogaard Sint-Truiden
  • CC De Werf Aalst
  • CC De Steiger Menen
  • CC De Muze Heusden-Zolder
  • CC ’t Vondel Halle
  • CC De Kimpel Bilzen
  • CC De Kern Wilrijk
  • CC De Zandloper Wemmel
  • GC ‘T Groenendael Merelbeke
  • GC De Ster Willebroek
  • CC Roxy Temse
  • GC Opwijk
  • Theaterzaal Rhetorica Zottegem
  • OC De Witte Merel Lint
  • CC Breughelzaal Bree
  • OC Aalbeke

2005

  • CC De Valkaart Oostkamp
  • CC Hasselt
  • GC De Mastbloem Kruishoutem